Hur skriver man ett bokmanus?

Detta är den vanligaste frågan jag får när folk, på ett eller annat sätt, får höra om mitt skrivande. Hur man skriver vet jag inte, men jag vet hur jag gör. Eller hur jag gjorde. Här är fem inledande punkter.

1. Börja fundera på vad du ska skriva om. Jag började fundera på mitt nuvarande bokmanus under sommaren. Den här proceduren har ingen tidsgräns.

2. Börja anteckna innehållet till ditt manus. Jag var osäker huruvida mitt manus var tillräckligt tunt, så därför skrev jag ner saker jag kom på i ett anteckningsblock. Det var inga långa utdragna kapitel, bara stödord, stödmeningar som skulle få mig att minnas scenariet/karaktären/incidenten/känslan osv. när jag senare skulle börja skriva. Det fanns ingen typ av ordning bland dessa anteckningar, varken ur ett tidsperspektiv eller något annat. Jag bara skrev ner det.

3. Bestäm dig. Finns det material till ett bokmanus? Titta igenom anteckningarna. Bedöm. Bestäm dig. Detta gjorde jag i augusti, tre månader efter jag börjat fundera på projektet.
Jag skrev inte min bok i kronologisk ordning, utan ibland kände jag för att skriva något roligt, ibland något mindre roligt. Jag brydde mig inte heller om att lägga allt i rätt ordning på en gång, jag bara skrev och när det började närma sig slutet började jag också fundera på var varje bit passade bäst. Det är enklast att lägga pusslet om alla bitar ligger på bordet så att säga.

4. Sätt en deadline för när bokens helhet ska finnas på papper, alltså utan att räkna in redigeringen. Redigeringen kommer sedan. Jag bestämde mig för att grundstoryn skulle vara nerskriven i november. Manuset skulle skickas till förlag i december. Ja, detta var en ovanligt snabb tidsram, men sådan är jag.

5. Börja skriva. Titta i anteckningsblocket, välj en karaktär att utveckla, ett scenario att beskriva eller en incident att skriva om. Tanken med det där anteckningsblocket är att du varje gång du tar dig tid att skriva inte ska behöva ägna allt för mycket tid med att fundera vad du ska skriva om. Om du använt den som sig bör räcker det med att bläddra mellan några sidor och välja något som känns rätt just då.

Och här är ytterligare fem punkter som kan vara till hjälp:

1. Skriv för dig själv. Stephen King skriver i sin bok ”Att skriva” (Läs den, förresten) att man ska skriva det första utkastet med dörren stängd. Du ska alltså inte skriva ett kapitel, rusa iväg till en kompis/sambo/syskon etc. och fråga tycker du att det här är bra? Jag har själv gjort det misstaget och jag tror det var anledningen till att det manuset fortfarande inte är klart. För i den sekunden som jag låter någon annan läsa det jag skrivit är det inte längre bara mitt, jag börjar automatiskt tänka på andras reaktioner när jag sedan fortsätter att skriva. Skriv ner hela historien innan du låter någon annan titta på den. Bäst är att inte ens tala om den förrän grundpelarna har rests och förankrats i marken. Det är trots allt dina karaktärer och din dramatik. Om du inte själv kan se hur handlingen ska fortsätta och karaktärerna utvecklas i det stora hela, ja då kan man fråga lite lätt varför du skriver överhuvudtaget. Men kort sagt: Skriv för dig själv. Låt jakten på bekräftelse vara.

2. Sätt upp mål. Beroende på livssituation kan det vara 2000 ord per vecka och det kan vara 2000 ord per dag. Men sätt upp mål och håll dig till dem.

3. Vänta inte på inspirationen. Jag hör folk som säger att de skriver sakta, men att manuset i stort sett är perfekt när det sedan är klart.  Och att skriva långsamt i tron att det slutprodukten kommer att bli perfekt utan redigering … I say nothing. Har du bestämt dig för att skriva 2000 ord, skriv 2000 ord.

4. Var inte rädd. Det största hindret för människor är rädslan för att misslyckas. Så har det alltid varit och kommer säkert alltid att vara. Börjar man inte skriva en bok finns inte risken att man aldrig kommer att slutföra den. Det största hindret när man väl har börjat är ursäkten att ”idag har jag ingen inspiration så jag kan inte skriva”. Den är precis som ”idag har jag ingen lust att gå till gymmet, därför går jag inte dit”. Även om man har en dålig dag och kanske inte presterar sitt allra bästa på löpbandet, är det väl ändå fortfarande bättre än att inte ställa sig där alls?

5. Våga stå för ditt skrivande, och ge det den tid det förtjänar. Det kan vara svårt att tacka nej till fester, middagar, biobesök m.m. för att man hellre vill sitta hemma och skriva. Ibland frågar folk mig om jag verkligen måste vara hemma och skriva. Och nej, jag måste inte. Jag vill.

”Keep your dreams alive. Understand to achieve anything requires faith and belief in yourself, vision, hard work, determination, and dedication. Remember all things all possible for those who believe.” Gail Devers

Gail Devers quotes

Det här inlägget postades i Skrivande. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur skriver man ett bokmanus?

  1. Att göra skriver:

    Bra punkter!

    ”5. Våga stå för ditt skrivande, och ge det den tid det förtjänar.”
    Speciellt den här har jag svårt med. Trots att alla i omgivning vet och respekterar att jag skriver så händer det ofta när någon frågar vad jag gjort en ledig dag att jag svarar ”inget”, trots att jag har slitit som ett djur med skrivandet. Som att jag inte har rätt att svara ”skrivit” förrän jag är publicerad och Riktig Författare. ;)

    • malinthewriter skriver:

      Ja, så är det för mig också ibland. Främst om jag pratar med någon som inte vet så mycket om mitt skrivande, för då blir det alltid tusen följdfrågor alternativt en lite halvkonstig blick och sedan inget mer … :)

Kommentera

