”En blomma i Afrikas öken”, Waris Dirie

Berättelsen är bra beskriven och Waris Dirie skriver om sin uppväxt i den somaliska öknen. Det är en fascinerande biografi som verkligen får en själv att, om inte annat för ett par veckor, sluta gnälla över sådana triviala saker som att kliva upp tidigt för att gå till jobbet, eller ”tvånget” att bege sig till den kvällsöppna affären för att man plötsligt blir sugen på chips. Waris vallade får och vandrade i flera dagar för att finna vatten när hon var sex år. Utan skor.

Förutom att skildra livet som fattig nomad handlar ”En blomma i Afrikas öken” mycket om könsstympning. Jag hade själv ganska dålig koll på vad det egentligen innebär innan jag läste den här boken, och det är mycket värre än vad jag tidigare trott.

Gällande språket var i stort sett min enda reflektion under läsningen att jag inte tänkte på det. Det var inte dåligt, men det var heller aldrig nån sån där ”oj vilken bra mening!” -känsla någonstans. Och det är ändå lite ovanligt att det aldrig inträffar, men här är det trots allt en rak och drivande skildring det handlar om, och inte något vackert komponerat mästerverk.

Hon skriver detaljer utan att det blir långsamt, och det går framåt men inte för snabbt. Dock tycker jag att berättelsen tappar mycket när handlingen övergår från nomadlivet till det framgångsrika modellandet som hon lyckas hamna i efter att ha rymt hemifrån. Sista kapitlen känns dessutom bara ditsatta för att det ”ska” stå med. Det är fullt med information om könsstympning som visserligen kan tänkas vara intressant, men handlingen finns inte längre kvar och det känns mer som ett utdrag ur Wikipedia. Det drar ner betyget en del, men för den som gillar biografier och verklighetsskildringar av olika slag är den här verkligen att rekommendera. Jag hade gärna läst mer om livet i öknen. Det var fascinerande och samtidigt informativt.Varför jag inte läst den här tidigare vet jag inte riktigt, men jag antar att det till stor del kan bero på att vare sig titeln eller omslaget egentligen tilltalar mig det minsta. Det var tur att jag lyfte upp den och läste på baksidan. Då blev jag fast.

(7/10)

Det här inlägget postades i Övriga förlag, Betyg 7-8, Biografi, Bokrecension. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ”En blomma i Afrikas öken”, Waris Dirie

  1. läs fortsättningen med! den handlar om hennes nya liv och hur det är att komma tillbaka till sitt gamla land.

  2. Ping: Halvårsrapport, 2010 « Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  3. Jag gillade verkligen denna, och uppföljning nästan ännu mera!

  4. malinthewriter skriver:

    Eftersom jag tyckte boken blev sämre när hennes ”nya” liv började tappade jag lite sugen att fortsätta läsa om hennes liv, men kanske får ta och göra det ändå … :)

  5. Ping: Tips på bra biografier | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  6. Ping: ”Ökenblomman återvänder”, Waris Dirie | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  7. Ping: ”Ökenblomman återvänder”, Waris Dirie › Litteraturbloggen

Kommentera

