Jag har blivit utmanad! :)

Jag har av blivit utmanad av Bokbrus att svara på elva frågor. :)

Reglerna för utmaningen är:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya bloggare att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!

Och slutligen mina 11 frågor:
1. Vilken var din favoritbok och favoritkaraktär som barn?
”Skriet från vildmarken” och ”Varghunden” av Jack London, men också ”I vargars närhet” av Nicholas Evans. Älskar ju djur. :) Favoritkaraktär var nog Kitty.

2. Lyssnar du till andras boktips?
Absolut! Om jag råkar se nåt på tv om en bok som verkar bra måste jag läsa den, och om flera bokbloggare skriver gott om samma bok kan jag inte låta bli att läsa den heller. Är nog ganska lättpåverkad faktiskt. :)

3. Vilken bok har det vackraste omslaget?
Å, älskar ju formgivning och särskilt just bokomslag! Omslagen till nyutgåvorna av Mario Vargas Llosas böcker hos Norstedts är riktigt snygga. ”Peculiar” i det här inlägget är det klart snyggaste jag sett i år. Skulle helt klart kunna ha det som en tavla hemma trots att jag ej läst boken (men vill göra det).

4. Hur många böcker har du i din ”att-läsa” hög just nu?
Alltså jag har inga högar, jag har hela hyllor … :) Men inför sommaren har jag väl 15 som ligger i en mental hög om inte annat.

5. Vilken är den bästa bok du läst i år?
Å, har läst många böcker i år som är riktigt bra faktiskt. ”Fjäril i koppel”, ”Eldvittnet” samt biografin om Steve Jobs är nog de som ligger allra högst upp.

6. Vilken bok har du läst om flest gånger?
Favoriterna av Jack London, men kan erkänna att jag inte läser om böcker så himla ofta. Det kommer ju så många nya som verkar bra …? :)

7. Om du inte får plats med fler böcker i din bokhylla. Vad gör du då?
Ställer böcker på andra ställen där de kanske inte är riktigt tilltänkta att stå, eller lämpar av lite i förrådet. Eller tittar om det är några böcker som jag verkligen inte kan ge bort till en kompis, skänka till Emmaus eller kanske till och med få ihop en hel kartong att sälja. Kan aldrig slänga en bok. Aldrig.

8. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig?
Hahaha … Joanna i ”Kär lek?” …. :)

9. Vilken fiktiv karaktär skulle du helst vilja vara?
Scarlett O’Hara i ”Borta med vinden”, tufft att testa leva i en helt annan tid.

10. Finns det någon genre som du undviker helt?
Läser sällan fantasy.

11. Den ständiga frågan på bokbloggarna; Hur sorterar du din bokhylla?
I storleksordning, baserat på höjd. Gillar när det är raka linjer i bokhyllorna. Kan ibland få lust att börja ändra om hemma hos folk, och särskilt om det ligger böcker hastigt ditlagda ovanpå bokraderna. Usch. Ryser bara vid tanken. ;D

Mina frågor:
1. Tre böcker i din boksamling som du gärna skulle ge bort?
2. Vilken bok har den vackraste titeln?
3. Vilken bokfilmatisering tycker du har varit mest lyckad?
4. Vilken bokfilmatisering tycker du har varit minst lyckad?
5. Läser du övervägande svenska eller utländska författare?
6. Hur många böcker läste du ungefär förra året?
7. Dina tre favoritförfattare?
8. Om du var tvungen att läsa in en ljudbok, vilken skulle du välja och varför?
9. Vilken bok är den som du rekommenderat allra mest till andra?
10. Om du skulle skriva en bok om din relation till böcker, vilken titel skulle den boken ha?
11. Vilken bok har fått dig att känna mest?

Utmanar:
Ord och inga visor
Sofie Trinh Johansson
Sofia Fritzson
Katarina Persson
Författardrömmar
Hanneles bokparadis
Hanna Lans
Påhittade nöjen
Bokstunder
Kusiin vitamin
Marias Bokliv

Det här inlägget postades i Listor. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Jag har blivit utmanad! :)

  1. Jag svarar innan den här veckan är slut! Kul att bli utmanad av dig. :)

  2. Vad kul :) Måste fundera lite innan jag kommer med mina svar :)

  3. Kul frågor! Men jag får fundera lite först innan svar kommer.

  4. Fia Filur skriver:

    Vad kul :) Kluriga frågor!

  5. Ping: Jag har blivit utmanad, igen! « Kusiin Vitamin

  6. Ping: Utmaningen del 1 | SofiaFritzson.com

  7. Fia Filur skriver:

    Förlåt, men nu utmanar jag dig tillbaka :)
    http://www.sofiafritzson.com/?p=309

Kommentera

