”1984”, George Orwell

Jag har tittat på den här flera gånger tidigare och alltid tänkt att jag ska läsa den någon gång. Enda anledningen har egentligen varit titeln, eftersom det är året jag är född. Vad den handlar om hade jag noll koll på, men det blev en trevlig överraskning, kan man väl säga.

George Orwells roman ”1984” kom ut första gången 1949, och den handlar om hur världen kommer att se ut just 1984. Facit har både varit och passerat, och det är väldigt roligt att läsa hur Orwell trodde att allt skulle vara drygt trettio år in i framtiden. Det handlar mycket om att Storebror ser dig överallt. Jag som trodde Storebror härstammade från Big Brother.

Winston är en bitter man och den första delen i boken var lite väl syrlig för min smak, men sedan hände något (ja, han blev kär såklart) och då blommade berättelsen upp och jag blev fast.

Titeln är, precis som alla siffror i boken, ursprungligen skriven med bokstäver. Alltså ”Nittonhundraåttiofyra”. Gissningsvis har det ändrats av estetiska skäl, kan tänkas. Bara lite kuriosa!

I korthet: En klassiker väl värd att läsa.

(7/10)

Detta inlägg publicerades i Övriga förlag, Betyg 7-8, Bokrecension, Klassiker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till ”1984”, George Orwell

  1. Ja den har jag också tänkt många gånger att jag ska läsa men det har aldrig blivit av.

  2. Klaggen skriver:

    Oj, det var verkligen en kort ”bokrecension”. 1984 är den absolut bästa boken jag någonsin har läst – men jag kan förstå om vissa inte blir fullt så frälsta utav den som jag blev.
    Visst, både karaktären och i stort sett hela boken är lite ”syrlig” – men anledningen till det är (tror jag) att ge känslan av hur det är att leva i det samhälle som boken utspelar sig i – en dystopi.
    Själva kärleksberättelsen var nästan den delen i boken jag brydde mig minst om om jag ska vara ärlig.
    Men i alla fall – kände mig bara tvungen att kommentera :P.
    Read on ;D!

    • malinthewriter skriver:

      Kort? Ja vill man ha långa, utdragna recensioner med stycken om bokens alla karaktärer och handling får man se sig om efter en annan blogg … 🙂

      Haha 😀 Och det var den delen som fick mig att fastna … alla är vi olika. Kul med din kommentar!

  3. Pingback: ”1Q84. Första boken”, Haruki Murakami | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  4. Pingback: Storebror ser dig | Svensson

Lämna en kommentar