”Våld: En historia om kärlek”, Joyce Carol Oates

”Våld: En historia om kärlek” är en grym berättelse om Teena Maguire vars liv förändras efter ett dåligt beslut att gena genom parken en sen kväll. Jag har läst en hel del liknande böcker, tragiska handlingar med mycket sorgbearbetning inpyrt i texten, men den här är annorlunda. Den är annorlunda främst för att den är vansinnigt välskriven, och de är annorlunda för att handlingen är så koncentrerad kring den där natten och vilka följderna blev. Några större sidospår finns inte, och inte heller några överflödiga karaktärer.

Jag har tidigare läst ”Dödgrävarens dotter”, men för den som tidigare funderat på att läsa Joyce Carol Oates men aldrig  riktigt lagt manken till så rekommenderar jag starkt ”Våld”.

Det är en tunn bok, bara 166 små sidor, men ändå, vilket läsäventyr och ämnet går (tyvärr) aldrig ur tiden. Hon skildrar förloppet så otroligt väl, och om det inte vore för att saker och ting blev lite spretigt i slutet hade det blivit en fullfjädrad tiotaggare.

(9/10)

Andra bokbloggare om ”Våld: En historia om kärlek”:
Dagens bok
Storyteller

Detta inlägg publicerades i Betyg 9-10, Bokrecension, Bonniers, Relationer. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Våld: En historia om kärlek”, Joyce Carol Oates

  1. sofiefitness skriver:

    kul att läsa en recension om denna bok eftersom det är en av de få jag aldrig slutfört eftersom lånetiden gick ut på bibblan och jag inte fann den tillräckligt gripande för att läsa klart på fyra veckor.

  2. Stefan skriver:

    Lite sen kommentar, kanske, men jag har aldrig varit på din bloggsida förut. Hej förresten.
    Jo, beträffande Våld …, så var den för mig förra årets bästa läsning. Synnerligen välskriven, om än med någon halvdan miss i översättningen. Ett tungt ämne, som tog mig mer än dina två timmar att ta mig igenom, trots bokens knappa sidantal.
    Så besviken jag blev då när jag nu lyssnat till Oates Mörkt vatten, som är skriven på ett likartat sätt, men med sämre utförande, mängder av tråkiga upprepningar och ett banalare ämne (en bilolycka och drunkning är inte banalt per se, men gruppvåldtäkt inför en livrädd dotter är … ja, du fattar). Har du läst Mörkt vatten? Vad tyckte du?
    (Jag finns förresten på den blygsamma sidan Verkligen Stefan (http://verkligenstefan.wordpress.com/).)

    • malinthewriter skriver:

      Det braiga med internet är ju att det aldrig är för sent 😉 Jag har inte läst Mörkt Vatten, men ser fram emot att läsa Blondie. Annars har jag bara läst Dödgrävarens dotter av henne, vilken jag tyckte var bra men inte super.

Lämna en kommentar