”En hondjävuls liv och lustar”, Fay Weldon

Massolit förlag har gett ut klassikern ”En hondjävuls liv och lustar” i samband med utgivningen av Fay Weldons biografi ”Auto da Fay”. Eftersom jag gärna läser klassiker som dessutom kommer i snygg förpackning och är ytterst läsvänliga påbörjade jag den nästan genast den landat i brevlådan.

Det handlar om den skötsamma hustrun och tvåbarnsmamman Ruth vars tillvaro förändras den dagen hon lämnas av sin man för den spännande Mary Fisher. De följande veckorna får vi följa Ruths hämndlystnad vilken är så stor att den inte inrymmer några gränser. Det tog rätt många sidor innan jag verkligen fastnade för handlingen. I början kändes den något vilsen, rörig och en aning barnslig. På den sidan som Ruth påbörjar sin hämndresa är också den sida där jag hastigt sugs in i berättelsen och inte riktigt kan sluta läsa för den här Ruth, hon är en smart och påhittig kvinna.

Även om det är helt galet är ändå Ruths aktioner väl underbyggda och förberedda vilket gör att jag inte ens reflekterar över ”skulle någon verkligen kunna göra det här”? Att kärleken kan driva vem som helst till vansinne är ingen nyhet, och vansinnet har helt klart tagit den här Ruth i besittning. Samtidigt som det är otroligt humoristiskt och jag skrattar många gånger, finns det ändå en tragisk underton i det här med hur mycket Ruth är villig att förändra, offra och förstöra när allt hon egentligen vill är att räcka till.

Fay Weldon skriver bra, smart om än stundtals en aning onödigt komplicerat. Ibland känns det även något föråldrat, vilket inte är så konstigt eftersom boken är äldre än vad jag är. Som jag skrev ovan känns den även något barnslig ibland, som om det är en barnbok för vuxna. Lite för mycket fabelkänsla för mig. Att makens nya tjej Mary Fisher bor i ett torn har säkert en del med den saker att göra.

(7/10)

Andra bokbloggare om ”En hondjävuls liv och lustar”:
Bokbrus
Bokbloggen
BokNea
Books of Yvanna
Bokomaten

Detta inlägg publicerades i 2011, Övriga förlag, Betyg 7-8, Bokrecension, Humor, Relationer. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till ”En hondjävuls liv och lustar”, Fay Weldon

  1. marlene skriver:

    Tack, det var en smart idé att göra så – men då det inte är mitt eget inlägg väljer jag att länka till din blogg på högersidan där andra bokbloggare finns representerade.

  2. Bokbrus skriver:

    Tack för länkningen.
    Jag måste verkligen bli bättre på att länka jag också. Det är verkligen en god idé. Ett bra och enkelt sätt att kunna läsa vad olika bloggare tyckt om samma bok.

    Det får helt enkelt bli änring på den punkten på Bokbrus!

  3. Emmas Bokhylla skriver:

    Jag laste den for flera ar sedan, nu ligger den hamma och vantar pa mig igen – skall bli kul att se vad ajg tycker den har gangen!

  4. Pingback: En hondjävuls liv och lustar – Fay Weldon « Eli läser och skriver

  5. Pingback: En hondjävuls liv och lustar – Fay Weldon | Påhittade nöjen

  6. Pingback: Fru E:s böcker » Blog Archive » Den försmådda kvinnans återtåg

Lämna en kommentar