”I stället för dig”, Sofie Sarenbrant

Den fristående uppföljaren till ”Vecka 36” gick snabbt att läsa. Till skillnad från den första boken blev det aldrig riktigt spännande med sådan där rysarkänsla, men intressant på ett helt annat sätt. Otrohetsaffären som läsaren får veta om i början gjorde mig så vansinnigt nyfiken. Jag ville mer än något annat veta hur den skulle sluta. Alltså verkligen mer än något annat. Mer än att smörja in mig med solskyddsfaktor, äta middag, dricka drinkar och sådant som annars kan vara bra att göra när man är på solsemester.

 

 

 

 

Under det där parasollet låg jag och läste ”I stället för dig”. Längtar inte tillbaka. Nädå. Nada. Inte alls. Dåligt läsklimat. Mm.

Det hade inte gjort något om i alla fall hälften av alla klyschor som finns med i den här boken hade strukits. Det är skräcken som sköljer över henne, ödets ironi och för att inte tala om alla ”plötsligt”. Nästan allt sker plötsligt i den här romanen. I och för sig inget ovanligt när det kommer till deckare, men ändå. Så störande. Och onödigt.

Triangeldramat är alltså det som gör att jag sträckläser ”I stället för dig”. Det är tydliga karaktärer och enkelt att följa med i deras resonemang, även om det då och då känns lite för tunt, romanen är för tunn. Det händer för mycket för snabbt, ofta hann jag inte riktigt med. Alla karaktärer från första romanen som kommer tillbaka i en eller annan skepnad ges aldrig riktigt någon ordentlig grund att stå på. Jag hade också velat veta mer på vilket sätt Agnes förändrades efter den hemska händelsen, då mycket av det som händer i den här beror just på den.

Allt som allt är det en bra bok och jag tror absolut Sofie Sarenbrant är en författare att räkna med både idag och förhoppningsvis många år framöver. Även om det inte är perfekt visar hon en bredd i sina texter, vilket visar på både mycket att utgå ifrån och det i sig ger mer omväxling i skrivandet. En deckare av Sofie Sarenbrant är inte bara en vanlig deckare. Det finns annat också. Ångest, levnadsöden, familjeliv och dramatik.

(7/10)

Andra om ”I stället för dig”:
Bokform
Boktokig
Jos Blogg

Finns bland annat hos Adlibris.

Detta inlägg publicerades i 2012, Betyg 7-8, Bokrecension, Damm förlag, Deckare. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar