Sommar tider hej hej – en liten bokenkät

1. Bästa bok förra sommaren?
Det finns ju så många bra, men jag minns särskilt hur jag låg i sommarstugan med pannlampan (ingen el) och läste ”Hungerspelen” samt ”Vända blad” långt efter att dagsljuset försvann.

2. … och sommaren innan det?
Lehane, Dennis “Shutter Island Patient 67″
samt ”Shantaram” av Gregory David Roberts.

3. Några lite nyare böcker som passar i hängmattan?
Jag har ju haft väldigt tur med de böcker jag tagit med mig på semester det senaste året, och kan varmt rekommendera dessa (obs! Varning för sträckläsning):
Eldvittnet”, Lars Kepler
Strandberg, Mats & Sara B.E “Cirkeln
Gillade även ”Niceville” väldigt mycket.

4. Vad läser du mest på sommaren?
På sommaren läser jag gärna deckare då dessa lämpar sig bäst för sträckläsning (det är lite svårt att hänga med i spänning om man läser med flera dagars mellanrum …). Jag tilltalas nog även av kontrasten att jag ligger och solar på balkongen och sippar på Coca cola med citron samtidigt som jag läser om dramatiska mord. Sedan läser jag, precis som alltid annars, en hel del blandat. Jag gillar också att ta mig an diverse bokserier, som ”Don Quijote” och Hungerspelstrilogin.

5. Var läser du helst?
I Sommarstugan! Vi har ingen el där och det är faktiskt helt fantastiskt. Det är dessutom rätt dålig mottagning på mobilen vilket i och för sig kan vara lite påfrestande de gånger man faktiskt måste ringa (typ stå och balansera i ett hörn längst ut på balkongen), men i övrigt är det mycket avslappnande. På verandan står en hängmatteliknande grej som vi har myggnät över. Där läser jag många böcker, och somnar ibland … 😉 Och det går förresten finfint att ligga där även när det regnar. En av alla fördelar med att vara bokgalen är att det är mysigt att läsa i alla väder. 🙂 På bryggan är inte helt fel det heller, dock bara när solen skiner ..

6. Vad ser du fram emot att läsa i sommar?
Hm. Har inte riktigt hunnit så långt faktiskt. Har en del böcker uppe i norr som väntar, men den enda jag kommer ihåg är Jonathan Franzens omtalade ”Frihet”. Får återkomma på den här punkten. 🙂

Fler listor och enkäter? Se här!

Detta inlägg publicerades i Listor. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Sommar tider hej hej – en liten bokenkät

  1. Eli skriver:

    Nu längtar jag efter sommaren =)

  2. Pingback: Somriga bokfrågor. Och svar. « Lottens Bokblogg

  3. Pingback: Jennys bokstavliga vardag | Sommarenkät eller något sådant…

  4. Pingback: Sommarläsningsenkät « Eli läser och skriver

  5. Pingback: Sommarläsningen so far « Bokmilaskogen

  6. Pingback: Sommarläsning: enkätvarianten – Fiktiviteter

  7. Pingback: enligt O | Sommarläsning, jo men självklart!

  8. Pingback: Sommaren är kort – böckerna långa « Olika sidor

Lämna en kommentar