”Green kitchen stories: läckra vegetariska vardagsrecept”, David Frenkiel & Luise Vindahl

En riktigt bra grej med 2014 är att jag verkligen hittade det här med att vegetarisk mat kan vara riktigt jäkla god och att det inte behöver vara så himla krångligt att göra själv. Vegetariskt är dessutom ofta ett bra val att göra matlådor av.

Det var min kombo Alexandra som först introducerade mig för Green Kitchen Stories. Hon pratade ofta om det där paret från Sverige vars blogg och recept bara är så sjukt bra att man blir avundsjuk. Jag började surfa runt där och lagade en hel del mat därifrån – och allt blev jäkligt gott trots dess nyttighet. Jag som dessutom älskar att testa recept som på pappret låter himla konstiga fann mycket att testa där. Det enda som var jobbigt är att allt är på engelska, vilket förstås har sina fördelar men det blir också slitsamt efter ett tag. När jag såg att deras kokbok skulle ges ut på Norstedts skrattade jag högt av glädje (ursäkta klyschan men det är faktiskt sant).

Som vanligt när det gäller kokböcker bläddrar jag förbi de där sidorna där spaltmeter efter spaltmeter är fylld med text och säkert kloka ord av författarna, men för mig är det recepten som är intressanta. David Frenkiel är för övrigt fotograf, vilket märks då bloggens bilder har en kvalitet utöver det vanliga.
Elsa, David and Luise

Green Kitchen-familjen.

Hur står sig boken då?

Jamen köp den.

Jag vet knappt vad jag ska skriva, ärligt talat. Jag har gjort så många recept både från boken och deras hemsida. Allt har blivit gott. ALLT. Har du länge tänkt få in mer grönsaker i kosten? Det här är boken för dig. Äter du mycket vegetariskt och söker ny inspiration? Det här är boken för dig. Har du barn som inte är så förtjusta i nyttig mat? Testa Green Kitchen. Har du vegetariska vänner (hehe) som du vill imponera på? Gör recept från Green Kitchen. Bokens enda nackdel, vilket den i de hippa kokböckernas värld tyvärr inte är ensam om, är att det blir lite väl mycket bilder. Det hade kunnat vara fler recept istället för förvisso vackra men inte så bidragande fotografier. Men det är min enda kritik.

Min favorit är nog broccolisalladen som syns nere i hörnet på framsidan. Främst för att den var så oväntat god. Broccoli, granatäpple, rödlök, russin (!). Vem kunde tro att det passade ihop?

broccolisallad

Broccolisallad. MMMM!

Rödbetsbouruignonen är också en riktig höjdare. Grytan med rabarber, äpple och pumpa en annorlunda maträtt (min variant var möjligen lika god som deras, men den såg verkligen inte ut som på bilden, haha!). Omelettrullarna med äpple och Keso har jag ätit till lunch många gånger.

Även om utbudet av bakverk är något begränsat i boken så är det en bra start. Den enda nackdelen när man ska baka nyttigt är att det kan kännas ganska dyrt med många nya ingredienser, men jag brukar påminna mig att nyttiga råvaror i sig också har ett värde.

Jag älskar Green Kitchen Stories. Verkligen älskar! Och jag längtar och hoppas verkligen att deras andra kokbok också kommer på svenska snart (UPPDATERING: Vilket den gör! I mars 2015, enligt Norstedts hemsida).

För den som vill testa lite Green Kitchen innan ni köper boken (för det borde ni verkligen) kan jag rekommendera detta:
Citron- och kokosbar
Ingefärskakor
Björnbär- och blåbärspaj
Zata’arsallad (min absoluta favorit! Har gjort den säkert 10 gånger senaste året)
Soppa med rödpotatis, morot och linser
Saffransbulgur med grönsaker
Rödbetsbouruignon

citronkokosbars

Citron- och kokosbars.

9/10

Andra som läst:
Vego Eco
Boken finns bland annat hos Bokus och Adlibris.

Detta inlägg publicerades i Betyg 9-10, Facklitteratur, Mat, Norstedts. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till ”Green kitchen stories: läckra vegetariska vardagsrecept”, David Frenkiel & Luise Vindahl

  1. Maria skriver:

    Jag har följt deras blogg länge och älskar deras recept 🙂

  2. Eli skriver:

    Tack för tipset! (från vegetarian sen länge som fastnat lite och söker inspiration)

  3. Pingback: 100 böcker du bör ha läst | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  4. Pingback: Lankesisk mango- och passionfruktssmoothie (recept) | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

Lämna en kommentar