Freddie Mercurys dödsdag, men han lever än

Freddie Mercury Det talas ofta om vilka förebilder man har, vem man skulle vilja träffa om man fick välja vem som helst, levande som död. Svaret för mig är så enkelt, det finns liksom inte ens en tillstymmelse till konkurrens.

Ofta kommer man inte riktigt ihåg när det hände, när en förälskelse börjar men det gör jag. Jag kommer ihåg det väldigt tydligt till och med. Det var när jag redigerade ”Kär lek?”, jag lyssnade alltid på musik samtidigt och en kväll lyssnade jag på Queen. Eller ofta har jag på musik men jag lyssnar inte riktigt på texten, men det började jag göra då. Och det jag upptäckte var hur bra texterna stämde in på det jag faktiskt satt och skrev, och hur bra texterna stämde in både på livet i stort och i smått. Denna upptäckt var sedan något som återspeglades väldigt mycket i boken där det är citat från Queen-låtar i varje kapitel.

”You can be anything you want to be, just turn yourself into anything you think you could ever be.” Innuendo (1991)

Freddie Mercury den definitiva biografinDet finns en del böcker om Freddie Mercury, och senast förra året gav Norstedts ut den så kallade Definitiva biografin av Lesley-Ann Jones. Jag läste den givetvis på direkten men på något vis har jag inte skrivit någon recension om den. Oh well, boken var bra. Definitiv skulle jag inte kalla den, men den var ok.

Freddie MercuryDen här boken har jag haft länge, men vet ärligt talat inte om jag läst den. Tror inte det då den helt saknar notislappar.

Queen One visionPresentbok om Queen med 4 dvd-skivor. Snyggt förpackad och helt ok innehåll.

Freddie MercuryAv de böcker jag läst är detta min absoluta favorit. Det står att det är skrivet med Freddies egna ord, och om det verkligen stämmer vet jag inte, men det känns i alla fall så. Det är inte så konstlat och uppstyltat, mer rakt på och innehåller en massa smarta saker. Love it!

Vill man se en film om Queen för att förstå dess storhet föreslår jag att man kikar på deras uppträdande från Wembley Stadium 1986. Tusan alltså. Jag hade ju knappt lärt mig gå då men Å som jag hade velat vara där.

http://www.youtube.com/watch?v=uIdKrSJ6270

5 september
1946
The show must go on
24 november
1991

”I always knew I was a star, and now the rest of the world seems to agree with me.”
Freddie Mercury

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Kär lek?, Musik. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar